چطور و چقدر زبان لازم است بخوانیم؟

21272 بازدید

چطور وچقدر باید زبان بخوانیم؟

مهم‌ترین گام پیش از اقدام به حل مسئله درک آن است، ما نیز باید بعد از امتحان نهایی زبان و قبل از شروع به آمادگی برای آزمون سراسری این حریف تا دندان مسلح را خوب بشناسیم و به تناسب و فراخور ویژگی های آن خود را آماده سازیم.

درکنکور چند تست زبان داریم؟

درس زبان انگلیسی در کنکور 25 سوال دارد و در دفترچه عمومی در ردیف آخر از سوال 76 تا 100 قرار گرفته است. این یعنی تازه ما وقتی به سوال اول درس زبان می رسیم که 75 سوال دیگر را خوانده ایم، (به درست یا غلط) پاسخ داده ایم یا از کنار آن گذشته ایم. این به این معناست که پاسخگویی به سوالات زبان را وقتی شروع می کنیم که ممکن است چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی احساس خستگی و کمبود انرژی داشته باشیم.
6 تا 7 سوال به تست های گرامر، 10 تا 11 به گرامر، 5 به کلوز(ترکیب گرامر و واژگان) و 8 به ریدینگ اختصاص یافته است.

گرامر

هر مبحث گرامر یک درسنامه و بدنۀ اصلی دارد که در ابتدای کار باید به آن مسلط شویم. خود درسنامۀ گرامر را می توان به دو بخش زیر تقسیم کرد:

1- بیان مفاهیم کلی

2- قرار دادن مفاهیم بیان‌شده در قالب کاربردی برای حل تست (دستورالعمل)

پس از بررسی و تسلط به هردو بخش درسنامه باید کار تست زنی را با حل چند تست ساده و بدون چالش برای تثبیت مفاهیم آغاز کنیم و هرچه یاد گرفته ایم را وارد دنیای واقعیِ تست کنیم.

اما بعد…

حل تست زبان انگلیسی ساده که تمام شد، تازه کارمان با تست های چالشی و نکته داری که بوی کنکور می دهد شروع می شود. حل این تست ها هم از منظر آزمایشی مهم است و هم از منظر آموزشی چرا که در هرکدام ممکن است نکته ای نهفته باشد که فرایند یادگیری را یک گام رو به جلو هدایت کند.
پس از اتمام این مراحل می توان گفت که تمام اقدامات لازم برای تسلط به مبحث مربوطه انجام شده است و آن درس و مبحث وارد چرخۀ مرور می‌شود.
با شروع به حل سوالات با چهار تست گرامر مواجه خواهیم شد که هیچ بعید نیست به صورت ترکیبی ارائه شده باشند و برای کسانی که تا پیش از آن فقط به طور مبحثی تست زنی کرده اند از لحاظ شناخت تست و تعیین هویت آن مشکل خواهد بود، پس حل تست های جامع بخش جدانشدنی مطالعۀ گرامر است.

واژگان
پس از حل چهار تست گرامر به تست های واژگان می رسیم که از تست 80 تا 87 منتظر ما هستند. این بخش اغلب متشکل از 3 تست دشوار، 5 تست متوسط و 2 تست ساده است که البته این اعداد ممکن است در سال ها و گروه های مختلف متفاوت باشد.
پیش از خواندن واژگان زبان دهم ، زبان یازدهم و زبان دوازدهم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که این کار به هیچ وجه کار یک شبه و یک دفعه ای نیست و باید در چند مرحله سراغ آن رفت. اولین و مهم ترین مرحله حفظ لغات است.

تذکر مهم: این حرف که لغات را باید در جمله بخوانیم حرف درست اما ناقصی است.
لغت را باید در جمله هم خواند اما پیش از آن خود لغت را باید به صورت تکی و خارج از جمله یاد گرفت و به خاطر سپرد و پس از آن در جمله های ساده (چه فارسی و چه انگلیسی) جایگذاری کرد.
مشابه گرامر حل تست های ساده در ابتدا و تست های چالشی و نکته دار در ادامه در خوانش لغات هم ادامه دارد. خواندن واژگان (حفظ و تست) باید به صورت متناوب در 4 تا 6 نوبت در هفته انجام شود که زمان آن بسته به توانایی هر شخص می تواند بین 30 تا 50 دقیقه متغیر باشد.
در بخش واژگان ممکن است با لغات خارج از کتاب برخورد کنیم که در اینجا نحوه برخورد با آن ها به تفصیل توضیح داده شده است.
متن‌خوانی
تذکر مهم: مسلما پیش از شروع متن خوانی (ریدینگ) باید به لغت را نه به صورت کامل اما در سطح قابل قبولی (دهم و یازدهم) خوانده باشیم و به آن تسلط داشته باشیم.
متن خوانی قطعا بخش مهمی در زبان کنکور است که درصورت حل تست های مربوط به آن جهش چشمگیری در درصد و رتبه نهایی تجربه خواهیم کرد. اولا باید یادمان باشد سوالات ریدینگ اصلا مثل هم نیستند. متن خوانی شامل تیپ های مختلفی از سوال هاست که هر کدام تکنیک مخصوص حل خود را دارند.

از زمانی که این حرف را که برو سوال ها رو بخون و تو متن دور کلمات کلیدیش خط بکش را به ما می زدند-که همان موقع هم حرف درستی نبود- زمان زیادی می گذرد. دواطلب آگاه و مدرن امروز می داند با کنکور باید مثل یک موجود زنده، هوشمند و پویا برخورد کرد. داوطلبِ خواستارِ درصدِ کامل باید درمورد نوع‌شناسی سوالات و تکنیک منحصر به فرد حل هر تیپ از آن ها آموزش تخصصی ببیند. در کلاس های جامع استاد مرتضی زینعلی این مطالب به طور جامع و طبقه بندی شده آموزش داده شده اند که با ثبت نام در آن ها می توانید از کسب آموزشی که لایق آن هستید بهره مند شوید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://aczeynali.com/?p=2043

نظرات

5 نظر در مورد چطور و چقدر زبان لازم است بخوانیم؟

دیدگاهتان را بنویسید